Denk jezelf blij

 

 

Niets is goed of slecht, alleen wat je erover denkt maakt het het één of het ander.  

Dat schreef Shakespeare in Hamlet.  

 

Een gebeurtenis op zichzelf zorgt niet voor jouw emoties. Het zijn je gedachten over die gebeurtenis die je iets doen voelen. Doe maar eens mee, ik laat het je graag ervaren. Lees de onderstaande situaties en probeer je écht even in te leven. Probeer te voelen wat jij in zo'n situatie zou ervaren: 

 

Je partner komt te laat thuis terwijl jij met een uitgebreide, zelf gekookte maaltijd zit te wachten.

Jij denkt dingen als: "Het zal ook een keer niet! Doe ik een keer iets bijzonders, komt ie te laat! Hij weet toch hoeveel moeite ik hiervoor heb gedaan!? Heb ik speciaal nog extra boodschappen gedaan en alles! Het is ook altijd hetzelfde liedje! Zie je wel dat hij mij niet waardeert!"   

 

Voel je de boosheid opborrelen? Ergens diep in je buik, achter je maag misschien? 

 

Dan nemen we nu een andere gedachte.

"Ze heeft vast een ongeluk gehad anders had ze al wel gebeld! Er moet iets verschrikkelijks gebeurd zijn! Wat als ze is gevallen? Of aangevallen en de bosjes in getrokken? Dan ligt ze daar bloedend en wel, en niemand die haar ziet! Wat als ze doodgaat!??? Dan zie ik haar nooit meer! En wat dan? Ik kan niet zonder haar verder leven!!!"

 

Bezorgdheid slaat om naar angst of misschien zelfs wel paniek. 

 

Maar als je denkt: "Hij weet dat ik een bijzonder etentje voorbereid, hij is vast onderweg gestopt om een mooie bos bloemen voor mij te kopen. Hij is altijd zó attent. Hij weet mij altijd te verrassen. Wat ben ik toch blij met hem!"

 

Hoe zou je je dan voelen? Voel je de glimlach rond je mond en die warme blijdschap rond je hart? 

 

Zie je hoe gedachten jouw emoties sturen?  De situatie is hetzelfde gebleven. 

Jij hebt enorm veel moeite gedaan om een lekkere maaltijd te koken, en je partner is te laat. Dat is wat je weet. Dat zijn de feiten. Het zijn jouw gedachten die bepalen of je jouw partner bij thuiskomt blij in de armen vliegt, of dat je direct een potje begint te foeteren. 

 

De logische conclusie is dan, dat als je het niet fijn vindt om te voelen wat je voelt je alleen maar hoeft te veranderen hoe je over de situatie denkt. Want als je je gedachten veranderd, worden je emoties ook anders.  En we weten al dat je jouw gedachten kan veranderen toch? We weten al dat je niet bént wat je denkt, maar dat jij controle hebt over wat er zich in jouw hoofd afspeelt. Jij kunt bepalen of je verdrinkt in negatieve gedachten of niet. 

 

Vraag jezelf tijdens moeilijke momenten af wat er nou écht aan de hand is. Vraag jezelf af wát je nou precies voelt. Voel je boosheid, frustratie, machteloosheid of angst? Wat zijn de gedachten achter jouw gevoel? Zijn die gedachten realistisch of kun je er op een andere manier naar kijken?

 

En als je dat kúnt, waarom doe je dat dan niet?

Want waarom zou je blijven hangen in negatieve emoties als je ook gewoon blij, tevreden en gelukkig kunt zijn?  

Reactie schrijven

Commentaren: 0