Mediteren

 

 

De wekker gaat, je ramt nog een paar keer op die snooze knop en uiteindelijk sleep je jezelf uit bed om te beginnen aan een dag die alsmaar door dendert. 

Gezin..huis..werk..email..prioriteiten stellen...collega’s..vergaderingen...boodschappen doen..eten koken.. en sociale verplichtingen..  

 

Ik ken het

Allemaal

 

Vooral toen ik die leuke nieuwe uitdagende functie kreeg op mijn werk. Ik ging enorm hard werken om te bewijzen dat ik het kon en dat kostte bakken met energie. Op een gegeven moment merkte ik dat ik ‘ochtends wakker werd met stijf op elkaar geklemde, verkrampte kaken. Zelfs in mijn slaap kon ik niet meer ontspannen, en ik besefte; dit wil ik anders aan pakken. En waar voorheen hardlopen altijd mijn meditatieve uitlaatklep was kan ik dat om spierperikelen nu even niet dus moest het op een andere manier. Ik besloot mijn eigen advies ter harte te nemen.  

 

Ik stond vroeg op en ging eerst even een half uurtje zitten. Niets doen. Alleen maar comfortabel zitten, (niet té comfortabel anders val ik weer in slaap!) ogen dicht en luisteren naar mijn ademhaling. De eerste paar minuten is mijn brein dan een wirwar van gedachten. Een kakafonie van radiozenders die allemaal door elkaar heen blèren in een poging de meeste aandacht te krijgen. Maar na een paar minuten neemt dat af, totdat het helemaal stopt. En wat er dan overblijft is een heerlijke, heldere rust.  

En die rust blijft mij dan de rest van de dag bij. Ik kan beter nadenken, ik kan kalmer blijven in hectische situaties en ik heb meer energie. Een soort van tandenpoetsen voor mijn brein. Ik moet het gewoon even doen en daarna voel ik me lekker fris en fruitig. 

 

  Wil je het gaan doen? Dan heb ik een paar tips voor je. 

 

     *Ga comfortabel zitten op een rustige plek waar je niet gestoord wordt. ‘s Ochtends werkt het best.  

  • *Probeer niet krampachtig niet te denken, maar laat je gedachten gewoon voorbij glijden. Besteed er geen         aandacht aan en blijf niet bij 1 bepaalde gedachte hangen. Laat ze komen en gaan.

  • *Luister eventueel naar meditatie muziek of een Om chant (youtube!)

  • *Zet een kookwekker of de timer op je telefoon. En spreek met jezelf af dat je blijft zitten tot die afgaat. Zo kun je de gedachte aan: "hoe lang zit ik hier al" los laten. Begin met 5 minuten. 
  • *Maak het een dagelijkse gewoonte. Door te oefenen word je er steeds beter in en kun je steeds gemakkelijker   dat stadium van rust bereiken.  

  • *Wees mild voor jezelf. Wordt niet boos of geïrriteerd als het een keertje niet zo goed lukt. Mediteren is een bron    van geluk, niet van ergernis en frustratie.  

 

We denken al snel dat mediteren alleen is weggelegd voor boeddhistische monniken of super spirituele mensen. En dat is zo jammer! Want het is voor iedereen! Iedereen kan het leren en iedereen kan er de voordelen van ervaren.  Probeer het. 

Iedere dag voor 2 weken. En beoordeel dan of het je helpt of niet. 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0